Vinkkejä hakukoneoptimointiin 2023 | Nouse hakutulosten kärkeen

Labona Oy – Yritystäsi kiihdyttävä digitoimisto !

Vuonna 2021 kirjoitimme kattavan oppaan hakukoneoptimointiin, mutta vuosi 2023 on tuonut mukanaan uusia haasteita ja muutoksia. Hakukoneiden strategiat ja algoritmit kehittyvät jatkuvasti, mikä vaikuttaa siihen, miten nettisivumme sijoittuvat hakutuloksissa myös tänä vuonna.

Ensinnäkin, Google käyttää yli 200 ranking-tekijää, jotka vaikuttavat hakutuloksiin. Nämä tekijät määrittävät, mitkä verkkosivut nousevat korkealle hakutulossivuilla (SERP). On kuitenkin tärkeää tunnistaa ne tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttavat merkittävästi sivuston menestykseen hakukoneissa. Kaikki tekijät kun eivät ole yhdenvertaisia keskenään.


Linkitykset

Yksi keskeisimmistä tekijöistä on laadukkaat ulkoiset linkit, joita kutsutaan myös backlinkseiksi. Nämä linkit muiden verkkosivujen kautta osoittavat sivuston arvostusta ja voivat parantaa nettisivujesi hakukonenäkyvyyttä. Toisin sanoen, kun luotettavat sivustot linkittävät sinun sivustollesi, se vaikuttaa positiivisesti hakukonetuloksiin.


Schemat

Toinen tärkeä tekijä on sisällön rakenteen merkitys. Koneellisesti luettavat tiedot, kuten Schema Markup, auttavat hakukoneita ymmärtämään paremmin nettisivujesi sisältöä ja parantavat sen näkyvyyttä hakutuloksissa.

Schema Markup



Schema Markup on eräänlainen koodausrakenne, joka auttaa hakukoneita tulkitsemaan sivuston sisältöä tarkemmin.


Nettisivujen tietoturva

Nettisivuston tietoturva on myös tärkeä huomioitava tekijä. Suojattu yhteys HTTPS-protokollalla, joka ilmenee ”https://” etuliitteenä URL-osoitteessa, on tärkeää sekä nettisivuilla vierailijoiden että hakukoneiden näkökulmasta.

Nykyään monet selaimet tunnistavat ja varoittavat käyttäjiä, jos nettisivujen yhteys ei ole suojattu SSL/TLS-sertifikaatilla. Tämä tarkoittaa sitä, että jos sivusto käyttää vain HTTP-protokollaa ilman SSL-salausta, selain voi näyttää käyttäjälle varoituksen epäluotettavasta tai turvattomasta yhteydestä.


Google suosii turvallisia nettisivuja hakutuloksissaan ja vierailijat luottavat enemmän suojattuihin sivustoihin.


Web Core Vitals

Nettisivujen nopeus on edelleen tärkeä tekijä, jota Google arvostaa hakutuloksissaan. Nopeasti latautuvat sivut tarjoavat paremman käyttäjäkokemuksen ja siten parantavat nettisivujen sijoitusta hakutuloksissa.


Nykyään Google ottaakin huomioon myös Web Core Vitals -tekijät, jotka liittyvät nettisivuston suorituskykyyn ja käyttäjäkokemukseen. Nämä tekijät mittaavat esimerkiksi nettisivujen latausnopeutta, visuaalisen vakauden ja käyttöliittymän reagointiajan. Nettisivujen on tärkeää täyttää nämä vaatimukset, jotta se saa paremman sijoituksen hakutuloksissa.


Avainsana optimointi

Nettisivujen sisällön optimointi avainsanoilla on edelleen tärkeä tekijä hakukonenäkyvyyden kannalta. Laadukas, informatiivinen ja relevantti sisältö houkuttelee käyttäjiä ja parantaa nettisivujesi sijoitusta hakutuloksissa. Avainsanojen strateginen käyttö sivun otsikoissa, metatiedoissa, sisällön kappaleissa ja kuvien kuvateksteissä auttaa hakukoneita ymmärtämään sivuston aiheen ja tärkeyden.


Yllä käsiteltiin 5 olennaisinta vinkkiä, mutta ei suinkaan ainoita tekijöitä, jotka vaikuttavat nettisivujesi hakutuloksissa sijoittumiseen. Google käyttää monia muita ranking-tekijöitä, kuten sisällön laatu, mobiiliystävällisyys, käyttäjäystävällisyys, sosiaalisen median signaalit yms. Hakukoneoptimointi onkin jatkuva prosessi, ja on tärkeää seurata alan kehitystä ja päivittää verkkosivuja vastaamaan uusimpia algoritmejä.

Muista myös, että on yhtä tärkeää keskittyä tarjoamaan asiakkaillesi korkealaatuista sisältöä ja hyvää käyttäjäkokemusta. Google pyrkii tarjoamaan käyttäjille parhaiten vastaavat ja hyödylliset hakutulokset, joten keskittyminen nettisivuillasi vierailevien asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin on avain menestykseen myös hakutuloksissa.

Jatka lukemista:

Google Translate API
Miten luoda Google Translate API -avain?

24/10/2024

Opas

Analytiikka kävijäseuranta GDPR
Huolestuttaako GDPR? – Vaihtoehtoinen ratkaisu Google Analyticsille

15/08/2024

GDPR

Yrityksen mainos Google hakutuloksissa
Kuinka aloittaa Google Ads -mainonta?

09/08/2024

Google

Financial research, government taxes, and calculation tax return concept. Business Woman using the
Arvonlisäverokannan korotus Suomessa 25,5 prosenttiin - Mitä verkkokauppiaan tulee tietää?

08/08/2024

Opas

Sähköpostiviestin lähettäminen ja vastaanottaminen WordPress sivustoilla
Mikä on SMTP ja miksi se on tärkeä?

15/08/2024

Opas

Wireframe-Design
Nettisivujen suunnittelu: Loistava käyttäjäkokemus ja houkutteleva visuaalinen ilme

25/06/2024

Nettisivut

two-young-women-outdoors-in-snowy-weather-are-watc-2022-02-01-22-38-20-utc-scaled
5 vinkkiä aloittavan yrityksen digimarkkinointiin

24/08/2022

Markkinointi

pretty-young-business-woman-using-her-digital-tabl-2022-02-08-22-39-29-utc-scaled
Kuinka nettisivuprojekti käytännössä etenee?

29/07/2022

Yleinen

two-men-working-on-computer-at-home-office
WooCommerce käyttöohjeet - Osa 3 - Tilauksen käsittely

25/06/2024

Verkkokauppa

Mainostoimisto Labona
WooCommerce käyttöohjeet - Osa 2 - Tuotetyypit

25/06/2024

Verkkokauppa

JÄTÄ TARJOUSPYYNTÖ

Kerro meille nettisivuhankkeestasi

Kerro meille hankkeestasi *

Yhteystiedot

Etu- ja sukunimi *
Yrityksesi nimi
Email *
Puhelinnumero
Mistä kuulit meistä?

LÄHETÄ MEILLE VIESTI

Kirjoita viesti *

Yhteystiedot

Etu- ja sukunimi *
Yrityksesi nimi
Email *
Puhelinnumero
Mistä kuulit meistä?