1. Sopimusehtojen Voimassaolo ja Soveltaminen
Nämä yleiset sopimusehdot (”Sopimus”) koskevat Labona Oy:n (”Palveluntarjoaja”) tarjoamaa Huoleton Ylläpitopalvelua (”Palvelu”) ja Asiakkaan (”Asiakas”) välistä sopimussuhdetta. Sopimus astuu voimaan, kun Asiakas tilaa Palvelun ja Palveluntarjoaja vahvistaa tilauksen. Sopimusehdot ovat voimassa toistaiseksi, ellei muuta sovita. Palveluntarjoajalla on oikeus päivittää sopimusehtoja ja tiedottaa niistä verkkosivuillaan (labona.fi).
Kaikki hintamme on ilmoitettu ilman arvonlisäveroa (alv), ja arvonlisävero lisätään laskutuksen yhteydessä.
2. Sopimuksen Syntyminen ja Kesto
Sopimus syntyy, kun Asiakas hyväksyy tarjouksen tai tilauksen ja Palveluntarjoaja vahvistaa sen. Sopimuksen kesto on sama kuin valitun laskutuskauden pituus. Mikäli sopimusta ei irtisanota kirjallisesti ennen laskutuskauden loppua, sopimus jatkuu automaattisesti seuraavalle laskutuskaudelle.
Sopimuksen irtisanominen tulee tapahtua kirjallisesti viimeistään 14 päivää ennen laskutuskauden loppua, jotta se ehtii vaikuttaa seuraavaan laskutuskauteen. Mikäli irtisanominen tehdään myöhemmin, asiakas on velvollinen maksamaan seuraavan laskutuskauden täysimääräisesti.
Irtisanomisen jälkeen sopimus on voimassa kuluvan laskutuskauden loppuun saakka.
3. Palvelun Sisältö ja Muutokset
Palvelun tarkempi sisältö on määritelty Palveluntarjoajan verkkosivuilla. Palveluntarjoajalla on oikeus tehdä muutoksia Palveluun, kuten parantaakseen sen laatua tai tietoturvaa. Mikäli palvelimella tai verkkosivuilla ilmenee ongelmia, kuten huoltokatkoksia, laitevikaa tai muita teknisiä vikoja, Palveluntarjoaja pyrkii korjaamaan tilanteen kohtuullisen ajan kuluessa.
Palveluntarjoaja ei ole vastuussa satunnaisista katkoista, jotka eivät ole sen hallittavissa, kuten ulkopuolisista verkkovikojen tai Force Majeure -tapauksien takia. Mikäli ongelmat johtuvat asiakkaan omista toimista, kuten virheellisistä toimenpiteistä verkkosivustolla, lisäosien asennuksista tai muiden asiakkaan itse tekemien muutosten seurauksena, Palveluntarjoaja ei ole vastuussa näistä aiheutuvista ongelmista. Tällöin Palveluntarjoaja voi veloittaa erikseen asiakkaalta tarvittavat korjaustyöt.
4. Laskutus ja Maksuehdot
Palvelun laskutus perustuu valittuun laskutusjaksoon. Mikäli toisin ei ole sovittu, laskutuskausi on 3 kuukautta. Laskut toimitetaan asiakkaan antamiin yhteystietoihin. Mikäli yhteystietoja ei ole toimitettu, käytetään julkisia lähteitä niiden hankkimiseksi. Maksuehto on 14 päivää laskun päiväyksestä. Viivästyneistä maksuista peritään viivästyskorkoa ja mahdolliset perintäkulut. Palveluntarjoajalla on oikeus keskeyttää palvelu, jos maksua ei suoriteta eräpäivään mennessä.
Palveluntarjoaja varaa oikeuden muuttaa hinnoitteluaan ilmoittaen siitä etukäteen (verkkosivuilla ja sähköpostitse tai edellisessä laskussa). Uusia hintoja käytetään aikaisintaan Asiakkaan seuraavan laskutusjakson laskutuksessa.
5. Asiakkaan Velvollisuudet
Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja ajan tasalla pitämisestä. Asiakkaan tulee varmistaa, että Palvelun käyttö ei riko lakia tai hyviä tapoja. Asiakas on velvollinen huolehtimaan sähköpostitse tai muulla tavoin saamiensa tunnusten turvallisuudesta.
Asiakas on vastuussa verkkosivujensa ja palvelun turvallisuudesta ja varmistaa, että ne eivät sisällä haitallisia ohjelmistoja tai epäasianmukaisia tietoja.
6. Palveluntarjoajan Velvollisuudet
Palveluntarjoaja huolehtii automaattisista tietoturvapäivityksistä, varmuuskopioinnista ja haittaohjelmien skannauksista, mutta ei ole vastuussa ongelmista tai puutteista, jotka voivat ilmetä näiden toimenpiteiden seurauksena. Tämä koskee myös mahdollisia ulkopuolisia haittatekijöitä, kuten hakkerointia, tietoliikenneongelmia tai tilanteita, joissa tietoturvapäivitykset eivät ole onnistuneet tai haittaohjelma ei ole tunnistanut haitallista koodia.
7. Sopimuksen Irtisanominen
Asiakkaalla on oikeus irtisanoa sopimus kirjallisesti viimeistään 14 päivää ennen laskutuskauden loppua. Mikäli Palveluntarjoaja muuttaa sopimusehtoja olennaisesti, Asiakkaalla on oikeus irtisanoa sopimus ennen muutosten voimaantuloa.
8. Erimielisyydet
Sopimusta koskevat erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti neuvottelemalla tai vaihtoehtoisilla riidanratkaisumenetelmillä, kuten välimiesmenettelyllä. Mikäli sovintoon ei päästä, riidat ratkaistaan Suomen lainsäädännön mukaisesti Helsingin käräjäoikeudessa.
9. Palveluntarjoajan Vastuunrajoitukset ja Velvoitteet
Palveluntarjoaja ei ole vastuussa epäsuorista tai välillisistä vahingoista, kuten liiketoiminnan keskeytyksistä, voitoista, tuotannon vähenemisestä tai muista asiakkaan toiminnasta tai ulkopuolisten osapuolten toimenpiteistä aiheutuvista vahingoista. Palveluntarjoajan vastuu rajoittuu korkeintaan kahteen kuukauteen maksetuista palvelumaksuista.
Palveluntarjoaja ei vastaa asiakkaan tietojen, tiedostojen tai järjestelmien vaurioitumisesta tai katoamisesta, eikä sen korjaamisesta aiheutuvista kustannuksista. Asiakas on vastuussa omien tietojensa ja sisällönsä turvaamisesta.
Mikäli asiakkaan tai kolmannen osapuolen toimet johtavat virheisiin tai ongelmiin palvelussa, Palveluntarjoaja ei ole velvollinen suorittamaan korjauksia ilman erillistä maksua. Jos palvelu vaatii huoltoa tai korjausta asiakkaan omista toimenpiteistä johtuen, Palveluntarjoajalla on oikeus laskuttaa asiakasta aiheutuneista kustannuksista.
10. Ulkopuolisten Haittatekijöiden, kuten Hakkeroinnin, Vastuukysymykset
Huoleton ylläpitopalvelu sisältää Palveluntarjoajan toimesta automaattiset tietoturvapäivitykset, varmuuskopioinnin ja haittaohjelmien skannauksen. Näistä toimenpiteistä huolimatta, mikäli ulkopuolinen haittatekijä, kuten hakkerointi, onnistuu pääsemään käsiksi asiakkaan palvelintilaan tai verkkosivujen hallintaympäristöön ja aiheuttaa haittaa, Palveluntarjoaja ei ole vastuussa tästä aiheutuvista vahingoista.
Mikäli tällaisia tilanteita ilmenee ja haitallista koodia on asetettu palveluun, kuten verkkosivustolle, Palveluntarjoaja voi palauttaa varmuuskopiot ja nollata ylläpitotunnusten salasanat, sekä ryhtyä parhaaksi katsomiinsa muihin tarvittaviin toimenpiteisiin. Palveluntarjoaja ei kuitenkaan ole velvollinen korvaamaan asiakkaalle aiheutuneita vahinkoja tai tietojen menetyksiä, jotka johtuvat ulkopuolisista hyökkäyksistä, vaikka yllämainitut turvatoimet olisivat olleet käytössä.
Mikäli asiakas haluaa, että nykyinen versio verkkosivuista pyritään korjaamaan ja palauttamaan, Palveluntarjoaja laskuttaa asiakkaalta tarvittavat toimenpiteet tuntihinnan mukaisesti.
11. Tuotetuki ja Vasteajat
Palveluntarjoaja tarjoaa Asiakkaalle tuotetukea Huoleton Ylläpitopalvelun puitteissa, joka kattaa palveluun liittyvät kysymykset ja tuen tavanomaisissa käyttötilanteissa. Tuotetuki ei kata asiakkaan omien tekemien muutosten tai kolmannen osapuolen palvelujen aiheuttamia ongelmia.
- Vasteajat:
- Normaalituki: Palveluntarjoaja pyrkii vastaamaan tuotetukea koskeviin kysymyksiin ja ongelmiin viimeistään 3 arkipäivän kuluessa pyynnön saapumisesta.
- Kriittiset ongelmat (esim. palvelun käyttöestot, tietoturvauhkat, verkkosivuston kokonaisuudessaan toimimattomuus): Palveluntarjoaja pyrkii reagoimaan kriittisiin ongelmiin mahdollisimman nopeasti, viimeistään seuraavana arkipäivänä.
- Muutostyöt ja erikoispalvelut (esim. asiakkaan pyytämät sivustomuutokset, lisäosien asennukset): Palveluntarjoaja arvioi muutostyön laajuuden ja antaa arvion työmäärästä sekä aikarajoista ennen työn aloittamista.
- Normaalituki: Palveluntarjoaja pyrkii vastaamaan tuotetukea koskeviin kysymyksiin ja ongelmiin viimeistään 3 arkipäivän kuluessa pyynnön saapumisesta.
12. Palvelun Sisältö ja Erityisehdot
- Sähköinen tuotetuki: Huoleton ylläpitopalvelu tarjoaa sähköistä tuotetukea (sähköpostitse). Etäpalaverit ja etäohjaukset laskutetaan erikseen tuntihinnan mukaisesti. Palveluntarjoaja ei tarjoa paikan päällä käymistä, ellei erikseen toisin ole sovittu.
- Varmuuskopiot: Palveluun sisältyy joka yö otettava varmuuskopio, joka säilytetään 7 vuorokautta ja jonka jälkeen se tuhotaan automaattisesti. Asiakas voi pyytää varmuuskopion palauttamista kerran kuukaudessa ilman erillistä veloitusta.
- Pienimuotoiset muutostyöt ja päivitykset: Muutostyöt tehdään 1–14 arkipäivän sisällä ilmoituksen vastaanottamisesta. Pienimuotoiset ja tavanomaiset verkkosivujen päivitystyöt, kuten asiakkaan toimittamat ohjeet ja materiaalit, kuuluvat palveluun. Mikäli käytettävän ajan arvioidaan ylittävän 15 minuuttia, palveluntarjoaja veloittaa erikseen tuntihinnan mukaisesti. Asiakkaalle ilmoitetaan ennen työn aloittamista, jos arvio ylittää veloituksettoman muutostyön.
- Varmuuskopion toimittaminen asiakkaalle: Asiakas voi ottaa sivustosta varmuuskopion haluamallaan tavalla. Jos asiakas haluaa varmuuskopion itselleen, esimerkiksi palvelun irtisanomisen yhteydessä, asiakas voi pyytää palveluntarjoajalta varmuuskopion, joka toimitetaan standardin mukaisesti (tietokanta dump + tiedostot). Mikäli tiedostojen koko ylittää 1 GB, palveluntarjoaja pidättää oikeuden periä lisämaksuja tiedostojen koon ja lisätöiden vuoksi.
- Palvelimenhallintatunnukset: Ylläpitopalveluihin ei sisälly palvelimenhallintatunnuksia, vaan asiakkaalle luovutetaan ainoastaan WordPress admin tunnukset. Mikäli asiakas tarvitsee pääsyn palvelimelle, tästä tulee sopia erikseen, ja asiakas maksaa lisäkustannukset erillisen palvelinympäristön mukaan.
- Google PageSpeed optimointi & hakukoneoptimointi: Nämä palvelut sisältävät tekniikoita, jotka edesauttavat sivustojen optimointipisteissä. Palveluntarjoaja ei kuitenkaan vastaa optimoinnin lopputuloksista tai kolmannen osapuolen analyyseistä ja mahdollisista puutteista.
13. Sähköpostipalvelut
Mikäli Asiakas on ottanut sähköpostiosoitteet Palveluntarjoajan kautta, Palveluntarjoaja huolehtii sähköpostipalveluiden toimivuudesta ja varmistaa niiden käytettävyyden normaalin palvelun puitteissa. Sähköpostipalvelut sisältävät esimerkiksi asiakaskohtaiset sähköpostiosoitteet ja niiden hallinnan.
- Sähköpostipalveluiden rajoitukset: Palveluntarjoaja ei ole vastuussa sähköpostipalveluiden toiminnasta, jos ongelmat johtuvat asiakkaan toimista, kuten vääristä asetuksista, tilien väärinkäytöstä tai kolmannen osapuolen virheellisistä toimenpiteistä. Palveluntarjoaja ei myöskään vastaa mahdollisista ongelmista, kuten sähköpostiviestien hukkaantumisesta, niiden epäonnistuneesta toimittamisesta tai vastaanottamisen estymisestä. Mikäli sähköpostiviesti ei ole saapunut perille tai sitä ei ole voitu lähettää, Palveluntarjoaja ei ole vastuussa tällaisista ongelmista.
- Sähköpostitilit ja hallinta: Palveluntarjoaja voi hallita sähköpostitilejä ja niiden asetuksia sopimuksen mukaisesti. Mikäli asiakas tarvitsee lisätoimintoja tai muuta erikoispalvelua, kuten lisätilien luomista, näistä voidaan sopia erikseen ja palveluntarjoaja voi veloittaa erikseen.
- Sähköpostien migraatio: Sähköpostitilit eivät ole siirrettävissä Palveluntarjoajalta asiakkaalle tai kolmannelle osapuolelle. Asiakas on itse vastuussa sähköpostien mahdollisesta migraatiosta toiseen palveluntarjoajaan ja siitä aiheutuvista kustannuksista. Palveluntarjoaja ei vastaa migraation toteuttamisesta tai mahdollisista virheistä siirron aikana.
14. Sopimuksen Siirtäminen ja Irtisanominen
- Sopimuksen siirtäminen: Asiakas ei voi siirtää tätä sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman Palveluntarjoajan erillistä suostumusta. Palveluntarjoajalla on oikeus siirtää sopimus kolmannelle osapuolelle ilman asiakkaan suostumusta.
- Irtisanominen ja datan tuhoaminen: Mikäli Asiakas irtisanoo palvelut, kaikki asiakkaan tiedot ja data, joita on säilytetty Palveluntarjoajan palvelimilla, tuhotaan irtisanomisen jälkeen eikä niitä voida palauttaa. Palveluntarjoaja saattaa kuitenkin oman harkintansa mukaan säilyttää varmuuskopioita vielä jonkin aikaa irtisanomisen jälkeen, mutta ei ole velvollinen säilyttämään niitä. Mikäli Palveluntarjoaja päättää säilyttää varmuuskopioita, asiakas voi pyytää niiden palauttamista erillistä maksua vastaan. Palveluntarjoaja pidättää oikeuden periä maksun palautettavien varmuuskopioiden koon ja säilytyksen keston mukaan.