Verkkokaupat kehittyvät jatkuvasti muiden nettisivujen rinnalla, elleivät jopa nopeammin. Kauppiaat pyrkivät parantamaan käyttäjä- ja ostokokemusta jatkuvasti ja verkkokaupan suosio kasvaa kasvamistaan. Mitä ottaa huomioon, jos haluat perustaa uuden verkkokaupan tai tuoda jo olemassa olevan bisneksen nykypäivään? Mitkä ovat tämän hetken hyödyllisimmät verkkokaupan trendit, jotka takuulla kestävät myös aikaa?
Chat robotti
Viime vuosien aikana chattibotit ovat siirtyneet luontevasti usealle eri toimialalle ja robotin kanssa asioiminen tänä päivänä on mahdollista hoitaessasi lähes mitä tahansa päivittäisasioita. Miksi ei siis tuoda palvelua myös verkkokauppaan?
Verkkokaupan yksi suurimmista eduista on sen pitäminen auki vuoden jokaisena päivänä, kellon ympäri. Harva pystyy kuitenkaan päivystämään samaa aikaa asiakaspalvelussa, oli kyseessä sitten pieni tai suuri yritys. Tästä syystä kaikenkokoiset verkkokaupat hyötyvät chattibotin käyttöönotosta. Chat robotin voi ohjelmoida vastaamaan yleisimpiin kysymyksiin, suosittelemaan tuotteita, jakamaan tärkeää informaatiota ja tarjouksia ja keräämään tietoa asiakkaista. Chattibotit auttavat erinomaisesti yksilöllisen ostokokemuksen luomisessa, joka on myös erityisen tärkeää ottaa huomioon vuonna 2022.
Yksilöllisen ostokokemuksen luominen
Asiakkaan ottaminen huomioon yksilönä kasvattaa tutkitusti lojaaliutta brändiä kohtaan. Kukapa ei nauttisi yksilöllisestä asiakaspalvelusta, henkilökohtaisista tarjouksista tai jopa personoiduista tuotteista. Asiakkaan huomioiminen henkilökohtaisesti antaa myös yritykselle mahdollisuuden hyödyntää asiakkaista kerättyä informaatiota, kuin vaihtokauppana. Tänä vuonna yksilöllisen ostokokemuksen luominen vaikuttaa kaikkiin verkkokaupan trendeihin, mutta kuinka yksinkertaisimmillaan hyödyntää yksilöllisen ostokokemuksen tarjoamista verkkokaupassasi?
- Personoidut uutiskirjeet, pop-up ilmoitukset ja tarjoukset.
- Ostotapahtuman jälkeinen sähköposti & mahdollinen lisätarjous.
- Mahdollisuus nopeaan keskustelunomaiseen asiakaspalveluun chattibotin tai asiakaspalvelijan avulla verkkokaupassa, sosiaalisen median kanavissa tai chat- applikaatioissa.
- Mahdollisuus yksilöidä ostettavat tuotteet esimerkiksi värivalintojen tai tekstin avulla.
- Kauppiaan tervehdys myydyn tuotteen ohessa.
Virtuaalishoppailu
Erilaiset virtuaalikokemukset alkoivat kasvattaa suosiotaan räjähdysmäisesti viimeistään covid-pandemian levitessä maailmalla. Suosio ei ole kuitenkaan hiipumassa, vaan edelleen kasvamassa ja siksi mahdollisten virtuaalikokemusten tarjoamisesta kannattaa ottaa kaikki irti. Esimerkkejä jo tarjottavista virtuaalishoppailu mahdollisuuksista ovat esimerkiksi virtuaalinen sovitusmahdollisuus, jossa asiakas lataa kuvansa nettisivuille, jonka jälkeen on mahdollista nähdä, miltä vaate, asuste tai esimerkiksi uusi kosmetiikkatuote näyttäisi asiakkaan itsensä päällä, tai miltä uusi huonekalu näyttäisi omassa olohuoneessa. Tämä vähentää tutkitusti myös asiakaspalautuksien määrää ja rohkaisee asiakasta ostamaan tuotteen, kun epävarmuus sen itselle sopivuudesta pienenee.
Osana virtuaalista ostokokemusta on myös shoppailu sosiaalisen median kautta. Facebookin ja esimerkiksi Instagramin live- toiminto kannattaa hyödyntää tuotteiden esittelyssä ja kysymyksiin vastaamisessa reaaliaikaisesti. Tämä antaa myös asiakkaalle kuvan yksilöllisestä palvelusta. Sosiaalisen median livet on mahdollista myös tallentaa ja jakaa myöhemmin asiakkaiden katsottaviksi, jotka eivät päässeet paikalle reaaliajassa. Mikäli liveshoppailun tarjoaminen sosiaalisen median kautta ei tunnu omalta jutulta, voi etukäteen nauhoittaa tuotteen toimialasta riippuen esimerkiksi asennus-, sovitus- tai, esittelyvideoita. Näin asiakas saa paremman kuvan harkitsemansa tuotteen ominaisuuksista ja on helpompi vakuuttaa.
Kestävä kehitys
Kestävän kehityksen tulisi tänä päivänä olla kaiken liiketoimintamme ydin, ei vain ”ekobrändien” liiketoimintaan kuuluva imagon boostaus. Asiakkaat kaikissa ikäluokissa ja kohderyhmissä tulevat päivä päivältä tietoisemmiksi ympäristöstä ja kun kuluttajan on tehtävä valinta keneltä tuotteen ostaa, on yritysten vastattava ja otettava vastuu omasta tekemisestään ja tuotantoketjustaan. Vaikka kyseessä olisi vain pieneltä vaikuttava teko ympäristön tai yhteisön hyväksi, se vaikuttaa varmasti liiketoimintaan ja yrityksesi imagoon positiivisesti, sekä ennen kaikkea pidentää ympäröivän maailmamme ikää.
Pähkinänkuoressa
- Chat- robotit
- Yksilöllisen ostokokemuksen luominen
- Virtuaalishoppailu
- Kestävä kehitys
Mitä verkkokaupan trendejä sinun kannattaisi ottaa huomioon oman toimialasi nettikaupassa? Haluaisitko päivittää verkkokauppasi vuoteen 2022? Ota yhteyttä Labonan myyntiin ja keskustellaan lisää!