5 vinkkiä aloittavan yrityksen digimarkkinointiin

Labona Oy – Yritystäsi kiihdyttävä digitoimisto !

Oletko perustamassa yritystä tai juuri aloittanut urapolkusi yrittäjänä? Tuntuuko digimarkkinointi jo käsitteenäkin abstraktilta möröltä, jossa ei tunnu olevan päätä eikä häntää? Digimarkkinointia on turha pelätä, mutta myöskään täysin ilman suunnitelmaa ei kannata aloittaa.

Onnistunut digitaalinen markkinointi  kasvattaa liiketoimintaasi ja auttaa sinua pääsemään tavoitteisiisi nopeammin kuin voisit uskoa ja siksi siihen panostaminen todella kannattaa. Mutta kuinka aloittelevana yrittäjänä digimarkkinoinnissa sitten varmimmin onnistuu? Ja mistä aloittavan yrityksen kannattaa aloittaa?

1. Luo strategia

Digimarkkinointi ja sen strategia usein eriytetään yrityksen liiketoiminnasta ja liiketoimintasuunnitelmasta. Nämä strategiat tukevat kuitenkin toinen toisiaan ja molempiin kannattaa siksi panostaa. Sudenkuoppia välttääksesi kannattaa aloittaa perusasioista myös digimarkkinoinnin strategiaa luodessa.

  • Kohderyhmä ja heidän käyttäytymisensä
  • Konkreettiset tavoitteet, eli mitä digitaalisen kanavien markkinoinnilla halutaan saavuttaa.

Jo näiden parin kysymyksen vastauksia pohtimalla ymmärryksesi kasvaa. Mihin kanaviin sinun kannattaa panostaa, minkälaisesta sisällöstä kohderyhmäsi on mahdollisesti kiinnostunut, kuinka voit parhaiten seurata tavoitteden onnistumista ja kuinka niihin voisi parhaiten päästä? Parasta on, että digitaalisen markkinoinnin tuloksia on helppo seurata ja näin ollen myös strategiaa tarvittaessa muuttaa, jos tuntuu että markkinointi ei tavoita oikeaa kohderyhmäänsä!

2. Nettisivut

Myös pienyrityksien tai aloittavien yrityksien kasvupolun perustana ovat laadukkaat nettisivut. Ei ole väliä millä toimialalla toimit, laadukkaat kotisivut vahvistavat brändiäsi ja antavat sinusta ammattimaisen kuvan. Ne ovat lisäksi mainio tapa saada mahdollisia yhteydenottoja ja toimivat kuin käyntikorttina myös verkostoituessa! Eikä missään nimessä pidä unohtaa faktaa, että nettisivut palvelevat asiakkaitasi, yhteistyökumppaneitasi ja tuovat liidejä myös silloin, kun et itse ole tavoitettavissa. Laadukkaasti toteutettuja nettisivuja on myös yrityksen kasvaessa helppo muokata uusia tarpeita vastaavaksi.

3. Brändää itsesi ja yrityksesi

Tunnistettava brändi on tukena kaikessa ja kaikissa digitaalisen markkinoinnin kanavissa. On tärkeää muistaa, että brändi ei ole pelkkä ulkoasu, mutta ilman visuaalista ilmettä et todennäköisesti jää mieleen. Siksi turvaaminen ammattilaiseen kannattaa.

Myös brändin rakentaminen lähtee strategiasta. Vaikka sinulla itselläsi onkin todennäköisesti paras visio omasta yrityksestäsi ja brändistäsi, ammattilainen kuitenkin näkee ja hakee inspiraatiota myös boxin ulkopuolelta. Tämä auttaa sinua erottumaan mahdollisten kilpailijoidesi keskuudessa ja luomaan yksilöllisen visuaalisen ilmeen. Lisäksi sinulle jää ammattilaisen luomasta brändipaketista käteen, logot, fontit, värit, tyyliohjeet ja mahdolliset muut graafiset elementit, joita voit jatkossa käyttää esimerkiksi jokapäiväisessä somemarkkinoinnissa tehden siitä helpompaa.

4. Näy somessa

Sosiaalisessa mediassa tunnettavuutta ja brändiä on helppo vahvistaa. Panosta erityisesti videoihin ja kuviin ja hyödynnä jo rakennettua brändiäsi sosiaalisen median kautta. Kysy seuraajiltasi rohkeasti, minkälaista sisältöä he haluavat nähdä.

Vaikka potentiaalinen asiakas ei juuri tällä hetkellä tarvitsisi tuotteita tai palveluita, hän todennäköisesti tallentaa, suosittelee tai jakaa postauksiasi muille, jos sisältö on muuten samaistuttavaa, laadukasta tai kiinnostavaa. Asian ollessa hänelle itselleen ajankohtainen mieleen jäänyt brändisi saa hänet ottamaan yhteyttä, tai suosittelemaan tuttavilleen.

5. Ulkoista

Aloittavana yrittäjänä kädet ovat täynnä. Ainakin osa digimarkkinoinnin toimista kannattaa ehdottomasti ulkoistaa jo oman jaksamisensakin kannalta. Koska yritys ei vielä alkutaipaleellaan ole välttämättä vakavarainen, kiusaus valita halvin toimija mahdollisesti suuri. Kuten elämässä monella osa- alueella yleensäkin, halvin on harvoin paras ja siksi kannattaakin valita yhteistyökumppani, jonka portfoliosta pitää ja jonka kanssa juttu luistaa. Tulevaisuudessa tutun toimijan kanssa liiketoiminnan kehittämistä voi jatkaa sitten siitä, mihin se aikaisemmin jäi! Parasta siinä on , että tuttu kumppani tuntee jo liiketoimintasi ja sen tavoitteet, eikä kaikkea tarvitse aloittaa joka kerta alusta.

Pähkinänkuoressa:

  • Luo strategia
  • Panosta nettisivuihin
  • Brändää itsesi ja yrityksesi
  • Näy somessa
  • Ulkoista

Jatka lukemista:

Google Translate API
Miten luoda Google Translate API -avain?

24/10/2024

Opas

Analytiikka kävijäseuranta GDPR
Huolestuttaako GDPR? – Vaihtoehtoinen ratkaisu Google Analyticsille

15/08/2024

GDPR

Yrityksen mainos Google hakutuloksissa
Kuinka aloittaa Google Ads -mainonta?

09/08/2024

Google

Financial research, government taxes, and calculation tax return concept. Business Woman using the
Arvonlisäverokannan korotus Suomessa 25,5 prosenttiin - Mitä verkkokauppiaan tulee tietää?

08/08/2024

Opas

Sähköpostiviestin lähettäminen ja vastaanottaminen WordPress sivustoilla
Mikä on SMTP ja miksi se on tärkeä?

15/08/2024

Opas

TOKAP_3D_SEO
Vinkkejä hakukoneoptimointiin 2023 | Nouse hakutulosten kärkeen

25/06/2024

Hakukoneoptimointi

Wireframe-Design
Nettisivujen suunnittelu: Loistava käyttäjäkokemus ja houkutteleva visuaalinen ilme

25/06/2024

Nettisivut

pretty-young-business-woman-using-her-digital-tabl-2022-02-08-22-39-29-utc-scaled
Kuinka nettisivuprojekti käytännössä etenee?

29/07/2022

Yleinen

two-men-working-on-computer-at-home-office
WooCommerce käyttöohjeet - Osa 3 - Tilauksen käsittely

25/06/2024

Verkkokauppa

Mainostoimisto Labona
WooCommerce käyttöohjeet - Osa 2 - Tuotetyypit

25/06/2024

Verkkokauppa

JÄTÄ TARJOUSPYYNTÖ

Kerro meille nettisivuhankkeestasi

Kerro meille hankkeestasi *

Yhteystiedot

Etu- ja sukunimi *
Yrityksesi nimi
Email *
Puhelinnumero
Mistä kuulit meistä?

LÄHETÄ MEILLE VIESTI

Kirjoita viesti *

Yhteystiedot

Etu- ja sukunimi *
Yrityksesi nimi
Email *
Puhelinnumero
Mistä kuulit meistä?