Nettisivujen ulkoasu – ajankohtaiset trendit

Labona Oy – Yritystäsi kiihdyttävä digitoimisto !

Sisällysluettelo

Kuten kaikessa designissa, myös verkkosuunnittelun trendit muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti – Ottavat vaikutteita ympäröivästä maailmasta ja kulttuurillisista muutoksista. Osa trendeistä on jo muodostunut klassikoiksi, mutta osa tämän päivän erikoisimmista ulkoasuista ja toiminnoista on ensi viikolla mahdollisesti jo unohdettu. Vaikka nettisivujakin voi tehdä ja suunnitella kuin olisi luomassa suurta ja kunnianhimoista taideprojektia, on kuitenkin yksi asia, joka erottaa hyvän designin ja taiteesta: käytettävyys. Nettisivujen ulkoasu vaikuttaa toiminnallisuuden lisäksi huomattavasti asiakkaan käyttökokemukseen ja näin ollen siihen, kuinka pitkään hän sivulla viihtyy.

Mitkä ovat tämän hetken tärkeimmät trendit nettisivujen ulkoasussa, ja mitä näistä kannattaa oikeasti hyödyntää halutessasi nykyaikaiset nettisivut, jotka kuitenkin kestävät aikaa ja tuovat yrityksellesi mahdollisimman paljon lisäarvoa? Millä keinoin taata käyttäjälle kokonaisvaltainen käyttökokemus?

Positiivisuus

Kahden vuoden Covid- pyöritys ja maailmalla tapahtuvat muutokset ovat näkyvillä kaikkialla ja vaikuttavat kulttuuriin ja ympäristöömme. Negatiivinen ajattelu ja kokemukset heijastuvat helposti ihmisten mukana myös internetiin ja vaikuttavat näin ollen asenteeseemme ja käytökseemme. Tänä vuonna toivottavasti kuitenkin käänteisesti! Useimpien nettisivujen yhtenä tehtävänä on helpottaa asiakkaan arkea ja tarjota informaatiota, mutta miksi ei samalla tuoda myös iloa negatiivisuudessa vellovaan maailmaan. Positiivisuus verkkosivujen suunnittelussa onkin yksi tämän hetken virkistävämmistä trendeistä ja seuraavat keinot ovat mainioita tuodaksesi iloa ja energiaa myös sivuillasi vierailijoiden päiviin.  

Kuvat: Jos käytät sivuilla henkilökuvia, valitse hymyilevät kasvot vakavien ilmeiden sijaan. Vaikka sivuilla käytettäisiin kuvapankista ladattuja kuvia, hymyilevät ihmiset antavat positiivisen ja helposti lähestyttävän kuvan myös itse yrityksestä. Sanonta ”Hymy tarttuu” ei ole tuulesta temmattu!

Ihmisillä on myös tapana mieltää tietyt asiat automaattisesti positiivisiksi; leikittelevät fontit, retrosta inspiroituneet teemat, pirteät värit tai jopa emojit voivat antaa nettisivuille pientä kaivattua piristystä ja viestittää ilon ja positiivisuuden sanomaa universaalilla kielellä, käyttäjän olinpaikasta riippumatta! Myös informatiivisilla ja dynaamisilla nettisivuilla, joiden yleisilmeestä halutaan vakavasti otettava ja harmoninen, on mahdollista hieman leikitellä ilman että tämä vaikuttaa yrityksen ja brändin uskottavuuteen. Tai ehkä koko yritysideasi perustuu positiivisuudelle kaikkinensa ja haluat laittaa kaikki peliin! Mikäli tunnet epävarmuutta, kuinka hyödyntää positiivisuutta nettisivuillasi tai yritystoiminnassasi, kannattaa ottaa ammattilaiset avuksi.

Minimalismi

Minimalismi on ollut nettisivuilla suosiossa jo pidemmän aikaa, eikä suosio ota hiipuakseen. Vähemmän kun on usein enemmän – myös nettisivuilla. Yksinkertaisilta ja ilmavilta sivuilta on helppo bongata tärkein informaatio ja huomion saa kiinnittymään avainasemassa olevaan viestiin, jonka sivusto haluaa käyttäjälleen välittää. Minimalismi on myös helppo liittää muihin pinnalla oleviin tehokeinoihin. Typografian voi asettaa pääosaan käyttämällä hyvinkin suurta fonttikokoa ja tekemällä siitä sivujen katseenvangitsijan tai tärkeimmät informaatiot voi rajata käyttämällä yksiväristä rajausta tekstilaatikoille tai kuville.

Efektit ja animaatiot

Yksi tapa erottua massasta ja saada käyttäjän huomio kaapattua, on lisätä sivuille enemmän interaktiivista ja dynaamista sisältöä. Esimerkiksi yksinkertaisia animaatioita, 3D- efektejä tai hover- painikkeita. Tämä voi käytännössä olla esimerkiksi painikkeen värin tai fontin muuttumista, kun hiiren vie painikkeen päälle tai pientä kuva-animaatiota, kun sivua rullaa alaspäin. Hover- efektit ovat olleet pinnalla jo pitkään ja niistä ei välttämättä voi puhua enää trendinä. Suosio ei kuitenkaan ota hiipuakseen, sillä näillä keinoin on helppoa kiinnittää huomio sivulla oleviin toiminnallisuuksiin, artikkeleihin ja sisältöihin. Tehokeinojen käyttäminen hillitysti pitää sivun edelleen informatiivisena, mutta lisää mielenkiintoa. Jos trendiin haluaa sukeltaa syvemmälle voi tausta- animaatioita tai -videoita käyttää rohkeammin, tai lisätä efektejä koko sivun mitalta, kun sitä rullaa alaspäin. Viedäkseen näin käyttäjän kuin interaktiiviselle matkalle.

Kuvataide ja piirrokset

Kuvat ovat tärkeässä osassa informaation jakamisessa ja käyttäjän huomion kaappaamisessa. Kuvilla ja visuaalisella ilmeellä kerrot myös yrityksesi tarinaa ja saat kiinni omasta kohderyhmästäsi.

Valokuvat ovat olleet nettisivuilla pitkään tärkeässä asemassa ja varsinkin nettikaupassa myyntivaltti, mutta eivät kuitenkaan enää ainoa keino. Syynä mahdollisesti covidin aikaansaama käsillä tekemisen trendi, mutta erilaiset taidesuuntaukset ovat päätyneet myös nettisivuille. Tällä hetkellä eniten trendaavat ”Memphis design” ja retro, Modrian- suuntaus ja clip- art, sekä vaikutelma käsintehdyistä kuvituksista ja erilaisista tekstuureista, kuten maaleista, väriliiduista tai revityistä papereista.

Näillä tyyleillä voi esittää myös informatiivista sisältöä, esimerkiksi erilaisia kaavioita tai käyttää tyylisuuntauksia inspiraationa pienille symboleille. Miksi niitä ei yhdistäisi myös mikroanimaatioihin? Verkkokaupassa tuotteita voi esitellä esimerkiksi kollaasien avulla ja antaa viestin monipuolisesta valikoimasta tai palveluista, sekä erityisesti viestittää käyttäjälle olevansa ajan hermolla.

Pähkinänkuoressa:

  • Positiivisuus
  • Minimalismi
  • Efektit ja animaatiot
  • Kuvataide ja piirrokset

Jatka lukemista:

SEO tekoälypohjainen hakukoneoptimointi
SEO ja tekoäly: Kuinka hakukoneoptimointi kehittyy teknologian mukana?

27/03/2025

Google

Avainasana
Täydellinen avainsanatiheys: Näin optimoit SEO-artikkelisi

03/03/2025

Hakukoneoptimointi

hakurobotti 2025
Hakukoneoptimoinnin asiantuntija paljastaa: Näillä keinoilla kaksinkertaistat verkkosivusi kävijämäärän

25/02/2025

Hakukoneoptimointi

Google Pay
PayTrail ottaa Google Payn käyttöön

19/02/2025

Uutinen

Kuvituskuva rikkimenneestä sähköpostista
Elementor-lomake ei lähetä sähköpostia? Näin ratkaiset ongelman

17/02/2025

Opas

WP_6_7_2
WordPress 6.7.2 on täällä – Tässä ovat tärkeimmät muutokset!

13/02/2025

Yleinen

Näppäimistö joka kuvastaa hakukoneoptimointia ja sen muuttuneita trendejä nyt AIn ilmestyttyä markkinoille 2025
Tekoälyn (AI) kehitys on mullistanut hakukoneoptimoinnin – onko SEO lopulta historiaa?

06/02/2025

Google

Devaaja
PHP 8.3 ja WordPress – Kannattaako päivittää?

05/02/2025

Palvelintekniikka

Caucasian woman confused girl with broken laptop worry angry about bad WI-FI Internet connection
Miten päästä käsiksi poistettuihin verkkosivuihin ja vanhentuneisiin linkkeihin - Jopa ilman varmuuskopiota?

09/01/2025

Google

Woman checking daily instagram feed, social media is part of our lives. Female hands only in frame.
Instagram API -avaimen luominen: Näin lisäät IG-postaukset nettisivuillesi helposti

13/12/2024

Opas

JÄTÄ TARJOUSPYYNTÖ

Kerro meille nettisivuhankkeestasi

Kerro meille hankkeestasi *

Yhteystiedot

Etu- ja sukunimi *
Yrityksesi nimi
Email *
Puhelinnumero
Mistä kuulit meistä?

LÄHETÄ MEILLE VIESTI

Kirjoita viesti *

Yhteystiedot

Etu- ja sukunimi *
Yrityksesi nimi
Email *
Puhelinnumero
Mistä kuulit meistä?