Tänä päivänä periaatteessa kuka tahansa voi lähteä rakentamaan itselleen nettisivuja. Ulkoasun suunnittelu voi olla jopa hauskaa ja valmispohjia käyttämällä myös melko yksinkertaista. Nettisivujen ulkoasu toimii yrityksen käyntikorttina – Herättää tunteita ja luo mielikuvia, mutta ulkoasun kanssa voi mennä myös pieleen. Ulkoasun tehtävänä on vahvistaa yrityksen brändiä, sekä herättää potentiaalisen asiakkaan luottamus ja viestiä ammattimaisuutta, ajankohtaisuutta, kehittymiskykyisyyttä ja yleistä käyttäjäkokemusta. Lisäksi se vaikuttaa myös muihin sidosryhmiin ja on suuressa osassa myös esimerkiksi työnantajamielikuvan luomisessa.
Käyttäjä viihtyy selkeillä ja kauniisti toteutetuilla sivuilla todennäköisesti pidempään, mutta todellisuudessa ulkoasu on kuitenkin sivuilla sivuseikka. Jotta nettisivuista saataisiin oikeasti toiminnalliset ja yrityksen tarpeita vastaavat, kannattaa projektissa kääntyä ammattilaisen puoleen. Nettisivuihin erikoistuneet yritykset osaavat todennäköisemmin ottaa huomioon koko paketin – ulkoasusta kokonaisvaltaiseen käyttäjäkokemukseen.
Nettisivujen ostajana voi kuitenkin olla hankalaa tietää, mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon ennen projektiin ryhtymistä. Mistä nettisivujen hinta oikeastaan koostuu ja miksi ammattilaisen käyttäminen projektissa todella kannattaa? Mitä pitäisi ottaa huomioon ennen projektiin ryhtymistä ja mitä vaaditaan nettisivuprojektin molemmilta osapuolilta?
Mikä on nettisivujesi tärkein tavoite?
Ensimmäinen kysymys mitä nettisivuja hankkiessa kannattaa miettiä, on sivuille selkeä tavoite. Miksi nettisivuja tarvitaan ja mitä ominaisuuksia ja välilehtiä sivuille on lisättävä, jotta sivujen tavoite saavutetaan? Jos kysymys tuntuu hankalalta, voi tätä pohtia hyvin myös yhdessä ammattilaisten kanssa. Tavoite on kuitenkin tärkeää olla mielessä ennen varsinaista nettisivuprojektin aloittamista. Vaikka matkan varrella muutoksien tekeminen on aina mahdollista, vaikuttaa sivujen laajuus ja sisältö aina nettisivujen kokonaishintaan.
Mitä välilehtiä sivuillesi tulee?
Kun nettisivujen tavoite on kirkkaana mielessä, on helpompi myös hahmottaa tarvittavat välilehdet. Jos sivut toimivat lähinnä vain käyntikorttina ja mainoksena, voi onepage- ratkaisu olla täysin riittävä. Välilehdet auttavat kuitenkin sisällön jäsentelemisessä ja mitä enemmän toimintoja, tai informaatiota sivuillasi on, sitä enemmän välilehdet helpottavat myös käyttäjän navigointia ja oikean informaation löytymistä. Oikea määrä välilehtiä vaikuttaa siis merkittävästi käyttäjäkokemukseen!
Haluatko nettisivuistasi toiminnalliset?
Yksi tärkeimmistä huomioon otettavista seikoista nettisivujen suunnittelussa ja ostovaiheessa on myös, mitä toimintoja sivuille tarvitaan. Tarvitsetko nettikauppaa vai onko tarkoituksena vain esitellä tuotteita tai palveluita? Helpottaisiko ajanvaraus- tai tapahtumakalenteri käyttäjää tai onko tarvetta esimerkiksi erilliselle kirjautumissivulle? Kaikki tämä vaikuttaa myös tarvitsemaasi levytilaan ja sitä kautta edelleen hintaan. Ammattilainen osaa ottaa kaikki asiat huomioon, kun toimintoja lähdetään suunnittelemaan ja lisäämään sivuille. Hienoimmatkin verkkokaupat tai upotetut kalenteriominaisuudet saavat käyttäjän vain ärsyyntymään, jos ne eivät toimi moitteettomasti. Käyttäjä vaihtaa myös tutkitusti herkästi kilpailijan sivuille, jos lataamista joutuu odottamaan liian pitkään. Myös responsiivisuus tulee ottaa ehdottomasti huomioon. Yhä useampi etsii tietoa pelkästään älypuhelimella ja on äärimmäisen tärkeää, että sivut skaalautuvat käytettävän laitteen mukaan. Labonan kautta tuotetuissa nettisivuissa on responsiivisuus otettu aina huomioon.
Mistä sisältö?
Hyvin jäsennelty sisältö ja kuvaavat kuvat sivuillasi antavat ammattimaisen ja luotettavan kuvan yrityksestäsi. On myös tärkeää, että sisältö istuu rakennettuun brändiin ja ottaa huomioon nettisivujen kohderyhmän ja tavoitteet. Sisällöntuotanto nettisivuille vaikuttaa hintaan, mutta on joka sentin arvoista. Ammattilainen tietää, mitkä ovat käyttäjän kannalta olennaisia tietoja ja erityisesti, kuinka tämä kannattaa sivuillasi hyödyntää asiakkaan ja hakukoneidenkin kannalta. Sisällön laatimiseen kuluva aika saattaa myös yllättää sivujen tilaajan. Kun suurin osa ajasta kuluu jo päivätyön tehtävien parissa, riittääkö energia iltaisin pohtimaan nettisivujen tekstimuotoilua? Tämä kannattaa ottaa myös huomioon ennen projektin aloittamista.
Myös kuvitusta kannattaa miettiä etukäteen. Käytetäänkö kuvapankkikuvia, vai toimitatko nettisivujen tekijälle omat kuvat? Jos kuvia ei ole vielä olemassa, mistä hankkia valokuvauksen, tai videokuvan ammattilainen ja mahtuuko tämä budjettiin?
Uusilla nettisivuilla on mahdollista käyttää myös jo olemassa olevaa sisältöä. Ehkä aiemmilla nettisivuilla oleva informaatio on edelleen relevanttia ja kuvat ajankohtaisia ja osuvia. Tällöin sisältö voidaan siirtää uusille sivulle sellaisenaan tai päivittää sitä sisällöntuottajan kevytmuokkauksen avulla ja varmistaa, että sisältö ottaa hakukoneet huomioon ja palvelee asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Hakukoneoptimointi on äärimmäisen tärkeää tehdä ammattilaisen avulla, sillä hienoimmistakaan sivuista ei ole hyötyä, jos potentiaaliset käyttäjät eivät niille löydä.
Labonan kautta tuotetut sivut ovat aina hakukoneystävälliset ja suunniteltu hakukoneita ajatellen. Niin sisällöltään, palvelimen konfiguroinniltaan kuin lähdekoodin – ja latausaikojenkin optimoinniltaan.
Ulkoasu ja brändi- ilme
Ulkoasu on usein ensimmäisenä mielessä, kun lähdetään suunnittelemaan uuden nettisivun toteutusta. Nettisivut edustavat yritystäsi ja onkin hyvin tärkeää, että sivujen ulkoasu on brändisi mukainen ja edesauttaa sivujen tavoitteeseen pääsemistä. Ammattigraafikoiden käyttäminen projektissa kannattaa, mikäli haluat saada sivuistasi varmasti nykyaikaiset ja yritystäsi palvelevat.
Nettisivujen ulkoasu suunnitellaan halutessasi täysin toiveidesi pohjalta ja sivuista on mahdollista saada hyvinkin persoonalliset ja erottuvat. Yrityksellesi täysin räätälöidyt sivut jäävät herkästi käyttäjän mieleen ja vaikuttavat positiivisesti käyttäjäkokemukseen. Toisaalta sivut voidaan rakentaa myös valmiin pohjan päälle ja värit ja fontit vaihtamalla saada sivuista silti yritysilmeesi mukaiset ja yksilölliset. Tätä kannattaa kuitenkin miettiä etukäteen. Kuinka persoonallisille sivuille on tarve? Täysin räätälöidyt sivut kun ovat oletetusti hieman arvokkaammat.
Jos yritykselle on toteutettu brändisuunnittelu jo aikaisemmin, kannattaa kaikki materiaali toimittaa nettisivun toteuttajalle. Näin varmistetaan, että sivuista saadaan täysin valmiin brändin mukaiset. Jos taas brändi- suunnittelu tai esimerkiksi logot ovat vielä toteuttamatta, saa Labonalta koko paketin kerralla kuntoon, aina avaimet käteen- periaatteella.
Pähkinänkuoressa:
- Määrittele nettisivuillesi tavoite. Tavoitteen avulla on helpompi hahmottaa, mitä oikeastaan sivuilta tarvitset.
- Varmista, että jakamasi tieto on helposti saatavilla ja sivut ovat selkeät ja johdonmukaiset.
- Pidä huoli, että nettisivut ovat responsiiviset ja toimivat moitteettomasti kaikilla laitteilla.
- Varmista, että saatavilla on laaja hakukoneoptimointi. Sisällön lisäksi, nettisivujen tulisi olla myös teknisesti hakukoneoptimoidut.
- Tarkista, että sivut sopivat yritysilmeeseesi ja tukevat brändiäsi.